Söke İşletme Dekanı Prof. Dr. Turan Akkoyun’un Kadınana Temsiliyeti Kitaplaştı

Dünya kadınlığı içerisinde binlerce yıllık farkındalığa sahip Türk Kadını, global problemlere tek başına çözüm gösteren örneklere sahiptir. Beş bin yıllık süreçte birçok örnekte olduğu gibi Türkiye Selçuklularından beyliklere geçiş döneminde III. Keykubat’ın kızlarına dair sinema filmi önerisi Anadolu’nun İrfan Çağı (XIII.-XIV. Yüzyıllar) Dil, Tarih, Sanat ve Edebiyat Araştırmaları adıyla kitaplaşan çalışmalar arasında yer aldı. Prof. Dr. Mehmet Hacıgökmen, Doç. Dr. Sefer Solmaz ve Dr. Abdul Metin Çelikbilek editörlüğünde hazırlanan kitap Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayını olarak Online erişime açıldı. Söke İşletme Fakültesi Dekanı, Adnan Menderes Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü, İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Sinema Anabilim Dalı Başkanı, Ulusal ve Uluslararası Projeler Kurulu Başkanı, Üniversite Stratejik Planlama Kurul Üyesi Prof. Dr. Turan Akkoyun “Sekiz Asırlık Kadınana Temsiliyeti” başlıklı bölümde şu hususlara yer verildi:

KADINANA FİLMİNİN ANA UNSURLARI

Ana Karakterler

  • Melek Peyker
  • Naime Gevher
  • Asiye Sultan
  • Ömer Ağa
  • İki Muhafız
  • Sahipata Oğulları Beyi
  • Karahisar Kadısı
  • Ahi Teşkilat Reisi
  • Nikah, İmam
  • Çapulcu, Eşkıya
  • Deli
  • Sultan Veled’in kızı Mutahhara Hatun ve Germiyanlı Umurbeyin evliliği Afyon Mevlevihanesini kurma teşebbüsü
  • Sıkıntılarını giderme adına camiye gidip dua eden isimsiz bir şahsiyet
  • Kepenekli Çoban
  • Tavukları yemleyen Çocuk
  • Hububat Kuyusunun kenarlarına saman döşeme esnasında tahıl dökümü, ihtiyaç halinde teneke ile satış amacıyla demir, kile ölçüleriyle birisi içeride diğeri de dışarıda yetenekli işin ehli iki orta yaşlı kadın.

Ana Araçlar

  • Kağnı
  • Konak ya da Otağ
  • Su Testisi
  • Oluk
  • Hatıl, yalak
  • Su Değirmeni
  • Değirmen Taşı
  • Somun, Şepit, Bükme, Bazlama, Börek
  • Sofra
  • Nohut, Bakla, Haşhaşlı Bulgur Pilavı, Sıcak Bükmeyi Açma, Haşhaşlı Lokul, Haşhaşlı İrmik Tatlısı ayrı zamanlarda görüntülenerek
  • Peynir, Yoğurt, Yumurta
  • Bohça
  • Heybe

Ana Mekanlar ve görüntüler

  • Karahisar Kalesi
  • Hıdırlık
  • Ulu Cami
  • Karahisar Mevlevihanesi
  • Kabristan
  • Köprüler
  • Çeşmeler
  • Buğday Tarlası (payitahttan kaçış esnasında)
  • Haşhaş Tarlası (Sahipata ile ilgili görüntülerde)
  • Değirmen
  • Salgın hastalıklar
  • Taşpınar Çeşmesi
  • Kadınana Suyu Çeşmesi

Ana Esnaflar

  • Kervan, Kervancı
  • Demirci
  • Keçeci
  • Semerci
  • Tuzcu
  • Amaleler

Binlerce yıldan beri medeniyete kaynaklık eden Anadolu takriben bin yıldır Türk-İslam kimliği ile farklı sahalarda katkısını sürdürmektedir.

Tekrarlamak gerekirse;

  • Bağımsızlık Tutkusu
  • Devlet, Millet ve Bireyin Bütünleşmesi
  • Kadın ve Kızların Kültürel Değeri
  • Türk Kadının Fedakarlığı
  • Ezelden Ebede Yürüyüşü
  • Bunalımlardan Dirilişe Uzanış
  • Toplum için ferdî fedakarlığa

Sekiz yüzyıl sonra Kadınana Temsiliyeti birlikte bir “medya ürünü” olarak hedef kitle ulaştırılmakla kalmayacak beraberinde karamsarlığı ortadan kaldıracak yepyeni sinema ve dizi projelerini harekete geçirecektir.

Kadınana filmine kısa bir bakış yapacak olursak;

  1. Moğollar uzun zaman uzak durduğu Anadolu’ya Babai Ayaklanmasının verdiği cesaretle dahil olmuşlar, şehirleri, devlet yönetimini, toplumsal dengeleri, ekonomik istikrarı yerle bir etmişlerdir. [Ateş başında yaşlı biri etrafındaki çocuklara anlatımı; Moğol istilası, Konya, Pazar yerlerinden canlandırma görüntüler, hareketli ilistirasyon]
  2. Kağnı arabası payitahttan pazarcılarla birlikte gizemli yolcularıyla ayrılmış, ihtiyatlı bir şekilde yoluna devam etmiş Akşehir ve Eber göllerini geçerek uzaklardan görmeyi başardığı Karahisar’a yaklaşınca biraz olsun rahatlamıştır. Kendilerini hürmetle karşılayan beylik alpı doğruca Ulucami yakınlarında görkemli konağa götürdü. Ertesi günü genç misafirlere tahsis edilen nispeten daha mütevazi konağa geçerler. Çok geçmeden halk yeni komşularının kimliğinden habersiz hoş geldin ziyaretine gelirler. Yanlarında getirdiği seccadeyi penceredeki ipe asarlar. Şehre yeni gelenlerde uyanan merak toplumla bütünleşmeye sebep olur. [Köylü kıyafetli üç genç kız, yaşlı bir ağa, köylü kıyafetli iki muhafız, Beylik alpı, Sahipataoğlu Beyi, Biri görkemli iki konak, susuzlukla boğuşan şehrin insanları, yakın mesafe ulaşımının engelleri, bakımsız ve harap kabristan]
  3. Ülkenin Moğol istilası altında inlediği yıllarda Sahipata ahalisi köprü noksanlığından, bakımsız mezarlıklardan ve hepsinden önemlisi susuzluktan kurtulamamaktadır. Ulu Camide dualar edilmektedir. Üç genç kız aynı anda ahaliye bir şekilde yardımda bulunabilmek için önce kendi aralarında istişare ederler ardından yaşlı ağaya danışırlar. Problemlerin hepsinin üstesinden gelmek mümkün değildir. Her birinin diğerine göre önceliği de bulunmaktadır. Kızlar çocukluklarından dönüşleriyle bağlantılı su, kabristan ve köprü ihtiyaçlarına kendi paylarına çözüm üretirler ve bütün servetlerini yitirip fakirleşip halkın arasına karışıp efsaneleşirler. Bilhassa çeşme başlarında, kıraathane köşelerinde, akşam sohbetlerinde şükran dolu ifadelerle çağların üzerinden geleceğe uzanırlar.

Sekiz asır evvel şehre intikal edip ahali ile bütünleşen Kınık boyunun hanedan kızlarının hayat hikayelerine sinema sanatının çekiliğinin eklenmesiyle yürütülecek film ve dizi projeleri sihirli temsiliyetin ötesinde Türkiye’ye, Türk Dünyasına, İslam alemine, cümle cihana ihtiyaç duyduğu gerçek rol modelleri yansıtacaktır. Yansımanın bilim, sanat, düşünce dünyamızda yeni yayınları harekete geçirmesi muhtemeldir.

Kadınana Temsiliyeti, beyazperde ve ekranlarda yeni medya ürünlerine ilham kaynağı olabileceği gibi global dünyanın kadın merkezli trajedilerin çözümünde hem bireysel, hem toplumsal farkındalık oluşturacak rol modeller hususunda da alternatifler sunacaktır.

Editör: Haber Merkezi